Concreet zorgen de leerlingen er voor dat de slotgracht rond ‘de motte’ in Beverst een jaarlijks onderhoud krijgt. De Motte was oorspronkelijk een versterkte schuilplaats van de bewoners tegen rondtrekkende bendes en er stond vermoedelijk een houten toren binnen de slotgracht. Bij de onderhoudsbeurt worden de wilgentakken weggeknipt en worden sommige waterplanten verwijderd zodat de gracht niet dichtgroeit.

Zonder de hulp van de kinderen zou het waterleven in de gracht bedreigd zijn door de weelderige plantengroei. Dank zij hun inspanningen kunnen we hier regelmatig salamanders of kikkers bewonderen.

Daarnaast leren de kinderen gedurende het hele schooljaar over, met en in de natuur. Ze doen dit samen met Orchis en het project Educatief Natuurbeheer van Natuurpunt, in samenwerking met de provincie Limburg.

Educatief Natuurbeheer is een project van Natuurpunt dat kinderen en jongeren ‘warm’ wil maken voor de natuur en het milieu. Het project is in de eerste plaats gericht op scholen (vooral de derde graad basisonderwijs) en jeugdverenigingen.

Het project is ontstaan in 1996 en bestaat sinds 2001 ook in de provincie Limburg. Het project wordt in Limburg financieel gedragen door de provinciale overheid en door Natuurpunt zelf.

Het project Educatief Natuurbeheer van Natuurpunt bereikt jaarlijks meer dan 120 scholen (ook in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen) en jeugdgroepen die zich inzetten voor de lokale natuur en doet dit al meer dan 22 schooljaren. Verspreid over een schooljaar krijgen ze een infoles, doen ze aan beheerwerken en komen ze op natuurontdekking. Doordat de leerlingen meerdere keren in contact komen met de (lokale) natuur planten we een zaadje voor later. Topnatuurbelevingen op jonge leeftijd zorgen voor meer empathie en respect voor de natuur op latere leeftijd.

De provincie Limburg voorziet jaarlijks een subsidie van 75.000 € voor dit project in Limburg.

Het doel is om kinderen warm te maken voor natuur, hen terug in contact te brengen (letterlijk!) door beheerwerk en belevingsgerichte opdrachten. Concreet willen we zoveel mogelijk kinderen een topnatuurervaring laten beleven voor hun 12e verjaardag! Het project wordt ondersteund door de provincies Limburg, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen.

Het project bestaat uit 3 complementaire stappen.

(1) Eerst en vooral krijgen deelnemers informatie over natuur, biodiversiteit en de nood aan natuurbescherming. Ook het onderdeel natuurbeheer komt aan bod met aandacht voor verschillende biotopen.

(2) Op een tweede contactmoment trekken ze samen de natuur in, naar een natuurgebied in de buurt. Onder toeziend oog van de lokale terreinbeheerder voeren ze het beheerwerk uit dat broodnodig is om de lokale fauna en flora te beschermen. Gezellig samenwerken met de juiste teamspirit; zweten en zwoegen, om nadien fier te zijn op het bereikte resultaat!

(3) Tijdens de laatste stap gaan we vooral genieten en beleven, op onderzoek, nieuwsgierig naar wat het beheerwerk heeft opgeleverd. 

Dit is de standaardformule voor de derde graad van het lager onderwijs. Daarnaast doen ook secundair onderwijs, bijzonder onderwijs, jeugdbewegingen, dagcentra voor mensen met een beperking, speelpleinwerkingen, kinderopvangverblijven, volwassenenverenigingen en bedrijven beroep op onze begeleiding. Voor hen organiseert Natuurpunt een formule op maat. Meestal wordt er alleen een beheerdag georganiseerd – eventueel afgesloten met een korte wandeling – waarbij op het terrein zelf wat meer tijd wordt besteed aan het informeren van de werkers en het omkaderen van de activiteit.

De vrijwilligers van de lokale Natuurpunt afdeling zijn onmisbaar voor de werking. Terreinbeheerders bepalen het soort werk en tonen de locaties aan, zij zijn de lokale experten en houden een oogje in het zeil. Natuurgidsen zorgen bij de natuurontdekkingstocht voor een leuke leerrijke gidstocht.

Het peterschap van een school over een natuurgebied zorgt voor een grotere binding tussen de school en het natuurgebied. Niet alleen de leerlingen van de deelnemende klas zijn dan betrokken, maar ook de andere klassen, de andere leerkrachten, de ouders, grootouders en buurtbewoners.

Het draagvlak voor natuurbescherming wint zo lokaal aan terrein. Andere klassen worden geïnspireerd om ook aan de slag te gaan, en vrijwilligers bieden zich aan om mee te werken aan natuurbeheer.

Aan het peterschap zijn enkele voorwaarden gekoppeld. De school moet minstens 10 jaar deelgenomen hebben samen met (en lid zijn van) Natuurpunt. Uiteraard verbindt de school  zich er ook toe om verder te blijven deelnemen aan het project. De kinderen maken van elke activiteit een verslagje voor de schoolkrant of de website van de school.

Tijdens de voorbije schooljaren kregen verschillende scholen het peterschap over “hun” natuurgebied.

Onderwerpen