Provinciaal Natuurcentrum helpt scholen vergroenen

Door Bert Lambrechts op 25 april 2019, over deze onderwerpen: Onderwijs, Provinciaal Natuurcentrum

21 Limburgse scholen zetten forse stappen om van hun grijze, betonnen speelplaats een prikkelende groene leer- en speelomgeving te maken. Omdat er streekeigen soorten aangeplant worden en er een duidelijke link wordt gelegd met de omliggende natuur, komt dit de biodiversiteit ten goede. Door de ontharding en de vergroening van hun schooldomein, helpt elke school bij het opvangen van de gevolgen van klimaatsveranderingen zoals extreme hitte en overvloedige neerslag.

Sinds de goedkeuring van het provinciale subsidiereglement ‘Vergroeningsprojecten van schooldomeinen’ op 21 februari 2018 kregen 21 Limburgse scholen steun om hun speelplaatsen groener te maken. Naast financiële steun, genoten de scholen ook van de intensieve begeleiding door het provinciale MOS-team.

Leren in en met de natuur

In elk vergroeningsproject heeft de school aandacht voor het leren in en met de natuur. Een natuurrijk schooldomein is een rijke, prikkelende leeromgeving waar onderwijs meer ervaringsgericht kan worden en waar elk kind talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Door dagelijks in contact te komen met natuur, ontwikkelen jongeren waardering en van daaruit zorg voor de natuur.

Op een groene speelplaats kunnen de leerlingen op zoek gaan naar kriebelbeestjes, leren ze levend rekenen en muzisch bezig zijn met natuurlijke materialen. Een evenwichtsparcours in het groen kan gebruikt worden tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding en zingevingsmomenten kunnen plaatsvinden in de geborgen omgeving van een wilgenhut of een struikhuis. Ook ingrepen als een schoolmoestuin en een buitenklas zijn gepland in deze vergroeningsprojecten.

Goed voor de natuur

Een groene speelplaats heeft niet alleen voordelen voor de leerlingen, maar is ook goed voor de natuur. Een natuurrijk schooldomein biedt rust- en voedselplekken voor allerhande insecten, vogels en kleine zoogdieren. Enkele concrete ingrepen die scholen plannen op vlak van biodiversiteit: aanplanting van inheemse bomen, struiken en bloemen, gevelgroen, een bloemenweide, poel, fruitbomen, voorzieningen voor wilde dieren als nestkastjes en bijenhotels, een takkenril, een hout- of bladerhoop …

Goed voor het welbevinden van de kinderen

Uit algemeen onderzoek blijkt dat het welbevinden van alle leerlingen verbetert door dit soort ingrepen op het schooldomein. Kinderen en jongeren zijn gezonder, want ze bewegen meer en hebben minder last van stress. Kinderen spelen meer divers en pesten minder. Ze worden motorisch sterker, sociaalvaardiger, meer risicocompetent en meer zelfsturend. Jongeren zijn rustiger, socialer en voelen zich beter.

Bijsturing subsidiereglement om meer scholen te ondersteunen

Naast deze 21 scholen die al aan de slag gaan, zijn er nog meer dan 60 geïnteresseerde scholen die zich hebben aangemeld bij het Provinciaal Natuurcentrum voor een vergroeningsproject. Veel meer dan er budget beschikbaar is. Om in de toekomst nog meer scholen de kans te geven op financiële ondersteuning, besliste de provincieraad inmiddels enkele kleine wijzigingen aan te brengen in het reglement.

De lijst van ondersteunde scholen:

VBS ’t Vlindertje (Sint-Truiden)

De Zevensprong (Ham)

Atheneum (Leopoldsburg)

De Wilg (Bilzen)

Ondersteboven (Leopoldsburg)

Floor & Tijn (Opglabbeek)

KIDS OV3 (Hasselt)

Biotechnicum (Bocholt)

De Heppening 1 (Leopoldsburg)

De Heppening 2 (Leopoldsburg)

De Heppening 3 (Leopoldsburg)

Jeugdland (Tongeren)

GV Kleuterschool Klim-Op (Houthalen-Helchteren)

Freinetschool Het Wijdeland (Sint-Truiden)

Kleuterschool De Robbert 1 (Hamont-Achel)

Kleuterschool De Robbert 2 (Hamont-Achel)

Sint-Augustinusinstituut (KSOB vzw) (Bree)

BS Driestap (Maasmechelen)

BSBO Mikado (Maasmechelen)

Europaschool (Genk)

Provinciale Basisschool (Voeren)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is